Ing. Jiří Karvánek
Nahoru1. Vymezení poplatků a jejich účtování
NahoruVymezení pojmu
Poplatkem rozumíme peněžitou částku vybíranou pro státní nebo místní
rozpočet v souvislosti s činností státních či jiných orgánů ve prospěch
poplatníka. Poplatky jsou charakterizovány obdobnými prvky jako daně – jedná se
o platbu povinnou a státem vymahatelnou, nenávratnou a zpravidla neúčelovou. Od
daní je odlišuje skutečnost, že jsou vybírány v souvislosti s poskytnutím
určité služby poskytované veřejným sektorem (např. dálniční poplatky za užívání
dálnic, správní poplatky za provedení žádaného úkonu).
Nezabýváme se zde poplatky z prodlení v souvislosti s běžnými
odběratelsko-dodavatelskými vztahy.
NahoruRozdělení poplatků
Poplatky jsou stanoveny paušální částkou. Podle určení se poplatky
člení na státní a místní. Státní poplatky jsou upraveny zákonem o
soudních poplatcích a zákonem o správních poplatcích. Místní poplatky upravuje zákon o místních poplatcích. zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci
veřejných rozpočtů, byly zavedeny některé regulační poplatky ve
zdravotnictví (§ 16a novelizovaného zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění).
NahoruPrávní úprava
-
zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích,
-
zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
-
zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích,
-
zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění,
-
zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád (DŘ),
-
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP).
NahoruDaňová uznatelnost
Zákon o daních z příjmů se zmiňuje o daňové uznatelnosti v § 24 odst. 2 písm. ch). Zde se
uvádí, že výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení jsou zaplacené
poplatky vztahující se k činnostem, z nichž příjmy podléhají dani.
Společnost Alfa, s.r.o., provozující výherní hrací automaty (VHA)
zaplatila v daném roce poplatek ze psů ve výši 1 500 Kč za psa jednatele
společnosti, který je zároveň jediným vlastníkem společnosti, a poplatek za
provozování VHA ve výši 20 000 Kč.
Z výše uvedené definice v § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP je
zřejmé, že daňově uznatelným nákladem společnosti v daném roce bude:
Naopak poplatek za psa nemůže být daňově uznatelný,
protože:
Podmínkou daňové znatelnosti poplatků dle § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP je
jejich zaúčtování v souladu s příslušnými účetními předpisy.
Pro účtování správních poplatků používáme účet skupiny 53,
např. 538 – Ostatní daně a poplatky. Pokud účtujeme o předpisu, využívá
se účet skupiny 34, např. 345 – Ostatní daně a poplatky, pokud o
zaplacení, použijeme přímo např. účty 211 – Pokladna nebo 221 –
Bankovní účty. V případě zaplacení poplatku již zakoupenými kolkovými
známkami lze použít jako protistranu účtu 538 i účet 213 –
Ceniny.
Časové rozlišení poplatků provádíme v souladu s účetními předpisy a
standardy. Blíže viz Časové
rozlišení.
Nahoru2. Poplatky vztahující se ke správě daní
S poplatky vztahujícími se k daňovému nebo i k celnímu řízení se
setkal jistě již každý z nás. Platí se téměř za každý úkon, který požadujeme na
správci daně nebo celním orgánu. Jejich výše je odvozena od významnosti každého
požadovaného úkonu.
Úplný výčet poplatků vztahujících se k daňovému nebo celnímu řízení
najdeme v části I přílohy k zákonu o správních poplatcích. Poplatky vztahující
se k daňovému a celnímu řízení najdeme pod položkou 1.
Ve společnosti s ručením omezeným byly splněny podmínky pro
povinný audit účetní závěrky za rok 201X. Při první návštěvě účtárny v měsíci
lednu 201X+1 však auditor zjistil katastrofální stav účetnictví a doporučil
jeho rekonstrukci. Tím se termín pro podání přiznání k dani z příjmů pro
auditované společnosti, kterým je 1. 7. 201X+1, stal nereálným. Společnost
proto požádala svého správce daně o "prodloužení lhůty pro podání daňového
přiznání k dani z příjmů“ do 30. 9. 201X+1. Tuto žádost je třeba opatřit kolkem
v hodnotě 300 Kč. Náklad na kolek je daňově účinný.
Pan Koudelka, podnikatel, zjistil v měsíci únoru 201X+1 po
vypočtení daně z příjmů, že mu na zaplacení této daně scházejí finanční
prostředky. Požádal proto správce daně o "povolení posečkání daně“. K této
žádosti je nutná kolková známka v hodnotě 400 Kč. Stejnou hodnotu poplatku
musíme uhradit i při žádosti o "posečkání zálohy na daň nebo cla“ anebo o
"povolení jejich zaplacení ve splátkách“.
V těchto případech musíme také počítat s tím, že za dobu
posečkání budeme muset uhradit finančnímu úřadu úrok z posečkané částky ve výši
repo sazby ČNB, zvýšené o 7 procentních bodů, platné pro první den příslušného
kalendářního pololetí (§ 157 odst. 2
DŘ), který již daňově účinným nákladem nebude.
Pokud firma nebo podnikatel zjistí, že nemá dostatek prostředků na
včasné zaplacení záloh na daň, je vhodnější podat žádost o prominutí záloh nebo
žádost o stanovení záloh jinak podle § 174 odst. 5 DŘ; správce
daně může v odůvodněných případech stanovit zálohy nižší, případně povolit
výjimku z povinnosti daň zálohovat. Tato žádost se nezpoplatňuje.
Pan Koháček, který vlastní autoservis v Kralupech nad Vltavou, má
trvalé bydliště v České Lípě. Jeho místně příslušný správce daně je tedy podle § 13 DŘ Finanční úřad pro Liberecký kraj,
územní pracoviště v České Lípě. Pro styk s finančním úřadem by byla pro něj
daleko snazší příslušnost k Finančnímu úřadu pro Středočeský kraj, územní
pracoviště v Kralupech nad Vltavou. Může si proto podat žádost "na delegování
místní příslušnosti na jiného správce daně“ a tu opatří kolkem v hodnotě 300 Kč
(daňový náklad). Postup při delegaci na jiný FÚ se řídí ustanovením § 18 DŘ.
Nahoru3. Ostatní druhy poplatků
NahoruVymezení
Protože znalost výše dalších poplatků a jejich včasné zaplacení má též
nezanedbatelný dopad na poplatníky, uvedeme zde příklady nejčastěji
vyměřovaných poplatků spolu s nejdůležitějšími zásadami jejich určení.
NahoruSoudní poplatky
Prostřednictvím soudních poplatků přispívají poplatníci na úhradu
nákladů spojených se soudní administrativou. Soudní poplatky vyměřují, doměřují
a vymáhají soudy. Do 5 000 Kč je možné uhradit poplatek formou kolkových známek
vydaných ministerstvem financí, ostatní poplatky se platí na účet státního
rozpočtu zřízený u ČNB pro jednotlivé soudy. Zákon o soudních poplatcích je
doplněn sazebníkem soudních poplatků. Poplatek podle sazebníku je vybírán
nejvýše v částce 2 000 000 Kč. To neplatí, je-li v sazebníku stanoveno
jinak.
Pro podnikatele a obchodní společnosti je významná zejména položka 11
sazebníku, která se týká zápisů do obchodního rejstříku.
Položka 11:
Poplatek podle písm. c) této položky se vybere za návrh pouze jednou
bez ohledu na počet měněných nebo doplňovaných skutečností uvedených v návrhu.
Změnou se rozumí i návrh na výmaz skutečnosti a zápis nové skutečnosti týkající
se podnikatele nebo pouze návrh na výmaz skutečnosti, není-li nahrazována jinou
skutečností, nebo pouze návrh na zápis doplňované skutečnosti, nenahrazuje-li
jinou skutečnost. Změnou se nerozumí návrh na výmaz podnikatele z obchodního
rejstříku.
Podle této položky se platí poplatek také za řízení ve věcech
obchodního rejstříku zahájené bez návrhu, ve kterém soud rozhodl o provedení
zápisu.
Poplatek podle této položky se nevybere za řízení ve věcech obchodního
rejstříku zahájené na návrh příspěvkové organizace zřízené územním samosprávným
celkem.
Mezi další soudní poplatky, které využívají i podnikatelé, patří
např.: