Ing. Martin Děrgel
NahoruPrávní úprava
-
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP), zejména:
-
§ 6 (zdanění příjmů ze
závislé činnosti)
-
§ 24 odst.
1 (obecná daňová uznatelnost nutně vynaloženého výdaje – mezd)
-
§ 35 odst.
1 (sleva na dani z důvodu zaměstnávání osob se zdravotním
postižením)
-
§ 35ba slevy
na dani pro poplatníky DPFO (základní, na manžela, na invaliditu a na
studenta)
-
§§ 35c, 35d daňové zvýhodnění pro poplatníky DPFO
(na vyživované děti formou slevy na dani nebo daňového bonusu)
-
§§ 38h až
38l (podrobnosti ke zdaňování zaměstnanců formou záloh na daň, roční
zúčtování záloh, uplatňování slev na dani a nezdanitelných částek a způsob
jejich prokazování, "prohlášení k dani“, solidární zvýšení daně u zálohy)
-
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce (ZP), zejména:
-
část šestá (§§ 109 až 150) – odměňování za práci, odměna za pracovní
pohotovost
-
část sedmá (§§ 151 až 190) – náhrada výdajů poskytovaných
zaměstnanci
-
vyhláška MF č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení ZÚ, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v
soustavě PÚ (PVZÚ), zejména §§ 11, 18, 24 a Příloha č. 4 – Směrná účtová osnova
(SÚO)
-
pokyn GFŘ D-6, zejména komentář k § 6 (poskytnutí několika firemních vozů po
sobě, jednotné pracovní oblečení a osvobozené příjmy nerezidentů a úroky v
případě půjček)
NahoruNárok na spravedlivou odměnu
V našich podmínkách upravuje Listina základních práv a svobod v článku
28 právo občana na spravedlivou odměnu za práci, kterou vykonává. Tohoto práva
se může zaměstnanec (pracovník) domáhat v mezích zákona. Úplatnost základních
pracovněprávních vztahů je jejich základním rozlišovacím rysem, přičemž odměna
je chápána jako protihodnota za poskytnutou práci. Odtud je pak již poměrně
bezpečná a přímá cesta k zahrnutí odměn za práci mezi náklady vynaložené na
dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů ve smyslu § 24 odst. 1 ZDP; vůbec není
podstatné, že tuto nákladovou kategorii nenajdeme ve vyjmenovaných typech
daňově uznatelných nákladů uvedených v § 24 odst. 2 ZDP.
Hrubá mzda je pro zaměstnavatele ve většině případů daňově uznatelnou
položkou podle § 24 odst. 1 ZDP.
NahoruZákladní principy stanovení mezd
Odměňování zaměstnanců za tzv. závislou práci v soukromém i veřejném
sektoru je již od 1. 1. 2007 upraveno jednotně zákoníkem práce, konkrétně v
jeho šesté části.
S ohledem na zaměření publikace se budeme věnovat pouze mzdám, coby
peněžitému plnění a plnění peněžité hodnoty (naturální mzda) poskytovanému za
práci v podnikatelské (soukromé) sféře, a nikoli platům, coby peněžitému plnění
poskytovanému za práci v nepodnikatelské (veřejné) sféře, přesněji vyjádřeno u
zaměstnavatelů uvedených v § 109 odst. 3 ZP.
Mzda se poskytuje obecně zejména podle těchto kritérií práce:
V případě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti
nehovoříme o mzdě, nýbrž o odměně za práci vykonanou na základě těchto
dohod.
NahoruZákaz diskriminace
Za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty přísluší všem
zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzda nebo odměna z dohody.
Stejnou prací nebo prací stejné hodnoty se rozumí práce stejné nebo
srovnatelné:
-
složitosti,
-
odpovědnosti a
-
namáhavosti,
která se koná:
-
ve stejných nebo srovnatelných pracovních podmínkách,
-
při stejné nebo srovnatelné pracovní výkonnosti a výsledcích
práce.
Jednotlivá kritéria ZP sice blíže vymezuje, ale přesto není v silách
žádné právní normy zcela vyloučit diskriminaci v odměňování. A to nejen ve
srovnání mezi ženami a muži, ale častěji mezi tzv. oblíbenějšími a méně
oblíbenými zaměstnanci, případně mezi těmi problémovými a loajálními. Je pak na
každém ze zaměstnanců, který se cítí takto nezákonně diskriminován, aby se
pokusil svá práva obhájit před soudem.
NahoruVýše mzdy
Mzda se:
Je-li zaměstnanec statutárním orgánem zaměstnavatele, sjednává s ním
mzdu nebo mu ji určuje ten, kdo ho na pracovní místo ustanovil, nestanoví-li
zvláštní právní předpis jinak. Mzda musí být sjednána, stanovena nebo určena
před začátkem výkonu práce, za niž přísluší.
Zaměstnavatel je povinen v den nástupu do práce vydat zaměstnanci
písemný mzdový výměr, který obsahuje údaje o způsobu odměňování, o termínu a
místě výplaty mzdy, jestliže tyto údaje neobsahuje smlouva nebo vnitřní
předpis.
NahoruPět povinných příplatků
Zaměstnavatel může zavést různé složky čili části mzdy, jako jsou
prémie, odměny, příplatky, výkonnostní ohodnocení, tzv. prázdninovou 13. mzdu,
tzv. vánoční 14. mzdu atd. ZP stanoví jako závazné pět druhů příplatků, které
musejí být povinně poskytovány, nebude-li příslušná časová újma zaměstnanci
nahrazena poskytnutím náhradního volna.
Jedná se konkrétně o příplatky za práci vykonávanou:
-
přesčas (práce konaná na příkaz nebo se souhlasem zaměstnavatele
nad stanovenou týdenní pracovní dobu), za niž vedle dosažené mzdy zaměstnanci
přísluší:
-
příplatek nejméně ve výši 25 % průměrného výdělku nebo
-
náhradní volno v rozsahu práce konané přesčas,
-
ve svátek (podle zákona č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o
významných dnech a o dnech pracovního klidu), za niž vedle dosažené mzdy
zaměstnanci přísluší:
-
náhradní volno (v rozsahu práce konané ve svátek) s náhradou
mzdy ve výši průměrného výdělku) nebo
-
příplatek (ten je ale nutno dohodnout) nejméně ve výši 100 %
průměrného výdělku;
-
zaměstnanci, který nepracoval proto, že svátek připadl na jeho
obvyklý pracovní den, přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku nebo
jeho části za mzdu nebo část mzdy, která mu ušla v důsledku svátku,
-
v noci (práce konaná mezi 22. a 6. hodinou, § 78 ZP), za niž vedle dosažené mzdy
náleží:
-
ve ztíženém pracovním prostředí (které stanoví vláda nařízením),
za niž vedle dosažené mzdy zaměstnanci přísluší:
-
v sobotu a v neděli, za niž vedle dosažené mzdy zaměstnanci
přísluší:
Pro znalce dřívější právní úpravy doplňme, že v letech 2007 až 2011
nebylo možno sjednat se zaměstnancem mzdu s přihlédnutím k případné práci
přesčas, což bylo v určitém rozporu s článkem 6 úmluvy Mezinárodní organizace
práce. Nicméně nebylo vyloučeno, stejně jako dříve, poskytování mzdy za
předpokládanou práci přesčas určitou paušální částkou, bude-li to vyhovovat
právu zaměstnance na dosaženou mzdu a příplatek za přesčas.
Od roku 2012 dosažená mzda a příplatek ani náhradní volno ad výše
nepřísluší, je-li mzda sjednána již s přihlédnutím k případné práci přesčas.
Mzdu s přihlédnutím k případné práci přesčas je možné takto sjednat, je-li
současně sjednán rozsah práce přesčas, k níž bylo při sjednání mzdy
přihlédnuto. Mzdu s přihlédnutím k případné práci přesčas je možné sjednat
nejvýše v rozsahu 150 hodin práce přesčas za kalendářní rok a u vedoucích
zaměstnanců v mezích celkového rozsahu práce přesčas (tj. v průměru více než 8
hodin týdně v období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích, případně v kolektivní
smlouvě prodloužených na 52 týdnů).
Zaměstnavatel nemůže o své vůli rozhodnout o snížení výše žádného z
pěti povinných příplatků. Naopak samozřejmě může podle svých konkrétních
podmínek a potřeb stanovit jakékoliv další příplatky, jakož i zvýšit uvedené
povinné příplatky. V případě příplatků za noční práci a za práci v sobotu a v
neděli je však možné sjednat jinou minimální výši a způsob určení
příplatku.
Platí, že výplata jednotlivých druhů příplatků je na sobě nezávislá,
což znamená, že zaměstnanci náleží současně tolik druhů příplatků, v kolika
nestandardních, resp. přitěžujících situacích pracoval a při nichž mu na ně
vznikl nárok podle ZP, kolektivní či jiné smlouvy anebo podle vnitřního
předpisu či mzdového výměru.
Zaměstnavatel podle vnitřního předpisu poskytuje zaměstnancům
příplatek za práci v dešti. Zaměstnanec vykonával danou práci přesčas a navíc v
noci, kdy hustě pršelo. Zaměstnanci vedle základního mzdového ohodnocení náleží
ještě následující příplatky: za práci přesčas, za práci v noci a za práci v
dešti.
NahoruOdměna za pracovní pohotovost
Mezi povinné "příplatky“ můžeme zařadit ještě odměnu za pracovní
pohotovost, kterou se rozumí doba, v níž je zaměstnanec připraven k případnému
výkonu práce podle pracovní smlouvy, která musí být v případě naléhavé potřeby
vykonána nad rámec jeho rozvrhu pracovních směn. Pracovní pohotovost je nutno
se zaměstnancem vždy dohodnout a může být jen na jiném místě dohodnutém se
zaměstnancem, odlišném od pracovišť zaměstnavatele.
Za dobu pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci odměna nejméně ve
výši 10 % průměrného výdělku.
Nelze zde hovořit o klasickém příplatku ke mzdě, protože během
pracovní pohotovosti nemusí být práce ani vůbec vykonávána (pak se ani
nezapočítává do pracovní doby).
Pokud ovšem v době pracovní pohotovosti zaměstnanec vykonával práci,
přísluší mu:
-
mzda (naopak odměna za pracovní pohotovost mu pak za tuto dobu
nepřísluší),
-
půjde-li o výkon práce nad stanovenou týdenní pracovní dobu, jedná
se o práci přesčas.
NahoruOdměna z dohod
Výše odměny z dohody a podmínky pro její poskytování se sjednávají
přímo v dohodě o provedení práce (DPP) nebo v dohodě o pracovní činnosti (DPČ).
Připomeňme si základy právních režimů těchto dohod.
V případě DPČ výkon práce nesmí přesáhnout polovinu stanovené týdenní
pracovní doby dotyčného zaměstnavatele, tj. zpravidla nejvýše 20 hodin týdně,
což se ovšem posuzuje za celou dobu trvání DPČ, nejdéle však za 52 týdnů.
DPP je možno sjednat nejvýše na rozsah práce 300 hodin (od roku 2012;
do roku 2011 to bylo 150 hodin), přičemž se započítávají doby práce konané mezi
stejnými stranami v témž kalendářním roce.
Dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti je
zaměstnavatel povinen uzavřít písemně, jinak jsou neplatné; jedno vyhotovení
této dohody zaměstnavatel vydá zaměstnanci.
Na práci konanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní
poměr se vztahuje úprava pro výkon práce v pracovním poměru, ovšem s některými
výjimkami uvedenými v § 77 odst. 2 ZP.
NahoruMinimální mzda
Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci v základním
pracovněprávním vztahu podle § 3 ZP – což je pracovní poměr, DPČ a DPP.
Mzda nebo odměna z dohody nesmí být nikdy nižší, přičemž do mzdy se pro tento
účel nezahrnuje:
Pochopitelně, že se dále nezahrnují ani částky, které vůbec nejsou
považovány za mzdu, jako např. náhrady mezd, cestovní náhrady, odměna za
pracovní pohotovost, odstupné.
Výši základní sazby minimální mzdy stanoví vláda nařízením, přičemž od
1. 8. 2013 činí základní sazba minimální mzdy 50,60 Kč za hodinu, tj. 8 500
Kč za měsíc pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hod. [pozn.: u
zaměstnance, který je poživatelem invalidního důchodu, zůstává sazba minimální
mzdy ve výši platné do 31. 7. 2013, tj. 8 000 Kč za měsíc při stanovené týdenní
pracovní době 40 hodin (48,10 Kč za hodinu)].
Nedosáhne-li mzda nebo odměna z dohody minimální mzdy, je
zaměstnavatel povinen zaměstnanci poskytnout doplatek ve výši odpovídajícího
rozdílu.
Minimální mzda se vztahuje také na minimální hodinovou odměnu z
dohod.
NahoruZaručená mzda
Zaručenou mzdou je mzda, na kterou zaměstnanci vzniklo právo podle
zákoníku práce, smlouvy, vnitřního předpisu nebo mzdového výměru.
Nejnižší úroveň zaručené mzdy a podmínky pro její poskytování
zaměstnancům, jejichž mzda není sjednána v kolektivní smlouvě, stanoví vláda
nařízením, a to zpravidla s účinností od počátku kalendářního roku s
přihlédnutím k vývoji mezd a spotřebitelských cen. Nejnižší úroveň zaručené
mzdy nesmí být nižší než základní sazba minimální mzdy.
A opět platí, že nedosáhne-li mzda (bez výše uvedených pěti
"nemzdových“ složek) příslušné nejnižší úrovně zaručené mzdy, je zaměstnavatel
povinen zaměstnanci poskytnout doplatek ke mzdě ve výši odpovídajícího
rozdílu.
Zaručená mzda se nevztahuje na odměny z dohod.
NahoruProhřešky zaměstnavatelů
Někteří zaměstnavatelé vyplácejí svým zaměstnancům "černé mzdy“, s
čímž mnozí zaměstnanci souhlasí, protože se jim zdá výhodné, že část mzdy
dostávají přímo na ruku bez jakéhokoli zdanění a souvisejících odvodů.
Jiným trikem s obdobnými důsledky bývá také sjednání pracovního poměru
na kratší pracovní úvazek, zatímco ve skutečnosti zaměstnanec pracuje na plný
úvazek a mnohdy i déle; rozdíl mu zaměstnavatel vyplácí opět přímo na ruku jako
nezdaněnou odměnu. Takových podvodů existuje v praxi celá řada a jejich smyslem
je především úspora na odvodech daní z mezd a pojistném. Zaměstnavatel
přirozeně o takovýchto nezákonných výplatách neúčtuje a ani je nemůže zahrnout
do nákladů na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů.
NahoruDopad na zaměstnance
Zaměstnanec má falešnou představu, že na takovém nezákonném postupu
zaměstnavatele vydělá i on. Tato zdánlivá výhoda se však může pro něho změnit
ve značnou nevýhodu, a to například při dovolené nebo při onemocnění, kdy jak
náhrada mzdy za dobu dočasné pracovní neschopnosti, tak i nemocenské dávky se
vypočítávají pouze z částky skutečně evidované a "zdaněné“, která se mnohdy
rovná pouze minimální mzdě nebo minimálnímu tarifu. Podobně na takový postup
časem doplatí zaměstnanec při výpočtu důchodu. Dlužno poznamenat, že dnešní
stav, kdy je na jedné straně neúměrně vysoce odvodově zatížena pracovní síla a
na straně druhé průběžný systém financování důchodů snižuje význam spoření si
na důchod cestou zvyšování mzdy, přímo přispívá až podporuje tento obecně
nezdravý fenomén, rozšířený v podnikatelské veřejnosti.
Podle ustanovení § 240 trestního zákona, který hovoří o zkrácení daně,
poplatku a podobné povinné platby, se trestného činu takto může dopustit nejen
zaměstnavatel, který zaměstnanci fiktivně vykazuje nižší mzdu, než mu skutečně
vyplácí, ale i zaměstnanec, který s takovým postupem zaměstnavatele vědomě
souhlasí.
NahoruÚčtování
Hrubé (brutto) mzdy patří z hlediska účetních předpisů mezi osobní
náklady, o nichž se účtuje v rámci účtové skupiny 52 – Osobní náklady výsledkově a rozvahově pak prostřednictvím zúčtovacích vztahů, především pak
účtových skupin 33 – Zúčtování se zaměstnanci a institucemi a 36 –
Závazky ke společníkům.
Abychom výklad a zejména příklady konkretizovali, budeme pracovat se
syntetickými účty tak, jak jsou zažité podle již nezávazné účtové osnovy
postupů účtování.
NahoruÚčtování u zaměstnavatele
Na účtech skupiny 52 – Osobní náklady (např. 521 – Mzdové náklady, 522 – Příjmy společníků obchodní korporace ze závislé
činnosti a 523 – Odměny členům orgánů obchodní korporace) se účtují
veškeré požitky zaměstnanců, včetně příjmů společníků a členů družstva ze
závislé činnosti. Mzdy se na těchto účtech účtují zásadně v hrubých
částkách, všechny odpočty, které souvisejí s výpočtem záloh na daň z příjmů ze
závislé činnosti, se provádějí výhradně mimo účetnictví (nejčastěji přímo na
mzdových listech). Do účetnictví se vnášejí až výsledky těchto výpočtů. Musíme
si především uvědomit, že účtování hrubých mezd a související účetní operace
jsou vždy pohledem ze strany zaměstnavatele, kterého (v rámci účetnictví) v
podstatě vůbec nezajímá, z jakých složek je tvořena hrubá mzda jednotlivých
zaměstnanců, jaký je rozsah částek osvobozených od daně, na jaké odpočty má ten
který zaměstnanec nárok, proč jsou prováděny srážky z mezd apod. Naopak
zaměstnavatele velmi zajímá, kolik činí hrubá mzda celkem, kolik je celkem
potřeba odvést (z titulu plátce daně) na zálohách z příjmů ze závislé činnosti,
na zdravotním a sociálním pojištění, kolik činí srážky z mezd a komu je
zapotřebí je poslat. Do hrubé mzdy musí být zahrnuta i naturální mzda (je-li
součástí mzdy zaměstnance), přičemž se oceňuje cenou obvyklou (viz § 3 odst. 3 ZDP).
NahoruZúčtování se zaměstnanci
Výše uvedené osobní náklady je pochopitelně potřeba v podvojném
účetnictví zaúčtovat souvztažně, k tomu slouží účty skupiny 33 – Zúčtování
se zaměstnanci a institucemi, např. účet 331 – Zaměstnanci a účet 366 – – Dluhy ke společníkům obchodní korporace ze závislé
činnosti. Zúčtování se zaměstnanci si můžeme schematicky a přehledně
zachytit s pomocí klasických "T-kont“, které vycházejí ze zažitých označení
účtů podle postupů účtování:
NahoruLegenda ke schématu
-
Vyúčtování nároku zaměstnance na hrubou mzdu (např. podle
platebního výměru zaměstnavatele, podle odvedené práce při úkolové mzdě, podle
tarifního ohodnocení aj.)
-
Nárok zaměstnance na podíly na výsledku hospodaření vyplácené z
fondu odměn
-
Výplata zálohy na mzdu zaměstnanci (pokud je to u daného
zaměstnavatele obvyklé anebo o to zaměstnanec z jistých důvodů požádá)
-
Předpis pojistného na sociální zabezpečení, pojistného na
zdravotní pojištění, příp. pojistného na důchodové spoření (hrazené
zaměstnancem, resp. pojistné, které se zaměstnanci strhává z jeho hrubé
mzdy)
-
Vyúčtování srážky na zálohu na daň z příjmů ze závislé činnosti v
průběhu roku, anebo konečná srážková daň z těchto příjmů, jsou-li k tomu
zákonné předpoklady
-
Vyúčtování srážky ze mzdy zaměstnance ve prospěch zaměstnavatele
(např. úhrada manka v pokladně anebo náhrada škody)
-
Vyúčtování srážky ze mzdy zaměstnance ve prospěch jiných fyzických
nebo právnických osob, než je zaměstnavatel (např. srážky ze mzdy podle
soudního rozhodnutí, výživné, splátky půjček, splátky hypotéky, stavební či
jiné spoření, penzijní připojištění apod.)
-
Doplatek mzdy zaměstnance, který mu je zaslán na jeho soukromý
účet (pochopitelně lze mzdu vyplatit celou v hotovosti, to ale není varianta
ani příliš efektivní, ani bezpečná)
-
Naturální plnění části mzdy zaměstnance ve formě vlastních výrobků
zaměstnavatele (obdobně by se účtovalo o mzdě uhrazené zbožím anebo nakoupeným
materiálem)
NahoruPojištění hrazené zaměstnavatelem
U mezd, případně jejich částí, které podléhají sociálnímu a
zdravotnímu pojištění, si musíme uvědomit, že zaměstnavatel má povinnost platit
za své zaměstnance toto pojistné nad rámec hrubé mzdy ze svých vlastních
finančních prostředků. Přitom tyto závazky účetní jednotky z titulu sociálního
zabezpečení (včetně zdravotního pojištění) mohou být v zásadě trojí:
-
Ve výši stanovené zákonem o pojistném na sociální zabezpečení (viz
účetní případ číslo 10 uvedený v následujícím schématu), jedná se o plně
uznatelný daňový náklad zaměstnavatele.
-
Nad rámec zákonné povinnosti zaměstnavatele (tzv. připojištění
zaměstnance, viz účetní případ 11), tyto lze uznat jako daňový náklad při
splnění podmínek ZDP.
-
V případě individuálního podnikatele (fyzická osoba vedoucí
účetnictví) bude účtováno na samostatný syntetický účet (viz účetní případ
12).
Pojištění na zdravotní a sociální pojištění, příp. na důchodové
spoření, podléhají také zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce
(DPP), jestliže jim byl v daném měsíci zúčtován započitatelný příjem v částce
vyšší než 10 000 Kč. Při souběhu více DPP mezi týmž zaměstnancem a
zaměstnavatelem se přitom pracuje s úhrnem odměn ze všech těchto dohod.
Stěžejní v tomto směru je zejména § 7a zákona o nemocenském pojištění.
NahoruDaňový pohled zaměstnavatele
Odměny za práci zaměstnanců alias příjmy ze závislé činnosti jsou
jednou z nejdůležitějších výdajových položek podnikatele nutných k vytvoření
přidané hodnoty v reprodukčním procesu. Proto je lze zpravidla bez problémů
zahrnout mezi výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných
příjmů ve smyslu § 24 odst. 1 ZDP. Vůbec přitom není
podstatné, že tuto výdajovou kategorii nenajdeme ve vyjmenovaných typech daňově
uznatelných výdajů uvedených v § 24 odst. 2 ZDP.
Výjimkou je pojistné hrazené za člena statutárního orgánu a dalšího
orgánu právnické osoby a za jednatele s.r.o. z titulu odpovědnosti za škodu
způsobenou společnosti při výkonu funkce [§
25 odst. 1 písm. d) ZDP].
NahoruRežimy zdanění
Od roku 2014 jsou příjmy ze závislé činnosti obvykle zdaňovány formou
zálohy na daň srážené zaměstnavatelem (plátcem daně), a to bez ohledu na výši
příjmu, ať už poplatník (zaměstnanec) podepíše tzv. prohlášení k dani, nebo
nikoliv. Jedinou výjimkou podléhající "konečné“ tzv. srážkové dani budou
už jen příjmy plynoucí na základě dohody o provedení práce, a to navíc jen v
případě, že jejich úhrnná výše u téhož plátce daně nepřesáhne za kalendářní
měsíc 10 000 Kč, a zaměstnanec u něj nepodepsal prohlášení k dani (ani
dodatečně), ani nevyužije možnosti zahrnout takto zdaněné příjmy do daňového
přiznání (pak by si sraženou "srážkovou“ daň započetl na svou daňovou
povinnost).
NahoruSolidární zvýšení daně
S účinností od 1. 1. 2013, resp. poprvé u mezd za leden 2013, bylo
zavedeno tzv. solidární zvýšení daně z příjmů fyzických osob, a to ve výši 7 %
z úhrnu příjmů ze závislé činnosti (případně v součtu s dílčím základem daně ze
samostatné činnosti alias z podnikání podle § 7 ZDP) převyšující 48násobek průměrné
mzdy stanovené pro účely pojistného na sociální pojištění (viz § 16a ZDP, § 23b odst. 4 ZPSZ).
Prakticky řečeno musí s vyšším zdaněním počítat zaměstnanec, jehož
příjmy ze závislé činnosti (spolu s případným…