Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Ing. Martin Děrgel
1. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
2. Mycí, čisticí a dezinfekční prostředky (MČDP)
3. Osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP)
Nahoru1. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
NahoruÚvod
Každá lidská práce byla od počátku doprovázena nejrůznějšími
nebezpečími, riziky, které hrozily člověku poškozením zdraví nebo fyzickou
záhubou v případě, že je nerespektoval. Zdraví škodlivé pracovní podmínky a
pracovní prostředí, nesprávně organizovaná a prováděná práce - to vše na
zaměstnance negativně působí a může mít dříve či později za následek pracovní
úraz, nemoc z povolání, průmyslovou otravu, zvýšenou nemocnost nebo předčasné
opotřebení organismu.
NahoruPostavení BOZP
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (dále také jen "BOZP“) je
neoddělitelnou součástí pracovního práva, neboť jejím základním cílem je
ochrana zaměstnanců v pracovním procesu, ochrana jejich životů a zdraví a
vytváření takových podmínek, které by umožňovaly produktivní, kvalitní
práci.
V právním smyslu představuje BOZP souhrn práv a povinností jak
účastníků pracovního procesu, směřující k zajištění BOZP, tak orgánů pověřených
dozorem nad touto oblastí.
NahoruPrávní úprava
Při daňovém posuzování otázek týkajících se bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci (poskytování osobních ochranných prostředků, mycích a
čisticích prostředků, ochranných nápojů apod.) vycházíme zejména z těchto
právních předpisů a ustanovení:
-
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále ZP), zejména:
-
zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb
mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci)
-
nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích
-
nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a
provádění zkoušek z odborné způsobilosti
-
zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami
působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami
-
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále ZDP),
především:
-
§ 6 odst. 7 písm.
b) a odst. 8, týkající se daňového posouzení u
zaměstnanců,
-
§ 24 odst. 2
písm. j), p) a x), ohledně posuzování daňové uznatelnosti u
zaměstnavatele
-
vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací
služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky
závažných
-
vyhláška č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště,
které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám od konce devátého
měsíce po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně
tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání
-
nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší
podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích,
čisticích a dezinfekčních prostředků
-
nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany
zdraví při práci
-
nařízení vlády č. 21/2003 Sb., kterým se stanoví technické
požadavky na osobní ochranné prostředky
-
nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení
a zasílání záznamu o úrazu
-
pokyn GFŘ D-6, k jednotnému postupu při uplatňování ZDP, zejména k
§ 6 odst. 7 písm. b) a k § 24 odst. 2 bod 13.
NahoruObecná daňová uznatelnost
Třebaže BOZP je prvotně problematikou pracovního práva, její praktické
naplňování je rovněž otázkou daňovou. Podle § 24 odst. 2 ZDP jsou na straně
zaměstnavatele za daňově uznatelné výdaje (náklady) považovány výslovně výdaje
(náklady):
-
na pracovní a sociální podmínky, péči o zdraví a zvýšený rozsah
doby odpočinku zaměstnanců vynaložené na:
-
bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
-
hygienické vybavení pracovišť,
-
pořízení ochranných nápojů (v rozsahu stanoveném nařízením
vlády č. 361/2007 Sb.),
-
práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního
předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy (pokud ZDP nebo zvláštní
zákon nestanoví jinak),
-
k jejichž úhradě je poplatník povinen podle zvláštních zákonů (kam
často spadají výlohy vyvolané výše zmíněnými zákony upravujícími povinnosti
zaměstnavatelů v rámci BOZP),
-
paušální částky náhrad výdajů vyplacené zaměstnancům na údržbu
pracovního oblečení.
Z pohledu zaměstnanců je pak významné, že za zdanitelný příjem se
nepovažuje mj.:
-
hodnota:
-
osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP),
-
pracovních oděvů a obuvi,
-
mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků (MČDP) a
-
ochranných nápojů,
-
poskytovaných v rozsahu stanoveném zvláštním předpisem,
-
včetně nákladů na udržování OOPP, pracovních oděvů a obuvi,
-
jakož i hodnota:
-
včetně příspěvku na jejich udržování, ať už jsou hrazeny:
-
ve skutečné (prokázané) výši nebo
-
do výše paušálu stanoveného zvláštními předpisy, kolektivní
smlouvou, ve vnitřním předpise zaměstnavatele, v pracovní nebo jiné smlouvě za
předpokladu, že výše paušálu byla zaměstnavatelem prokazatelně stanovena na
základě kalkulace skutečných výdajů.
2. Mycí, čisticí a dezinfekční prostředky
(MČDP)
NahoruPovinnosti zaměstnavatele
Podle § 104 odst. 3 ZP je
zaměstnavatel povinen poskytovat zaměstnancům mycí, čisticí a dezinfekční
prostředky (MČDP) na základě rozsahu znečištění kůže a oděvu; na pracovištích s
nevyhovujícími mikroklimatickými podmínkami, v rozsahu a za podmínek
stanovených prováděcím právním předpisem, též ochranné nápoje.
MČDP a ochranné nápoje poskytne zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně
podle vlastního seznamu zpracovaného na základě vyhodnocení rizik a konkrétních
podmínek práce. Přičemž se musí postupovat v souladu s:
-
nařízením vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví bližší podmínky
poskytování i MČDP,
-
nařízením vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky
ochrany zdraví zaměstnanců při práci (kde se v § 8 a Příloze č. 1 věnuje
pozornost tzv. ochranným nápojům).
Za zmínku stojí, že nahrazení poskytovaných MČDP finančním plněním
není zakázáno.
NahoruNařízení vlády č. 495/2001 Sb.
Zmíněné nařízení vlády č. 495/2001 Sb. stanovuje závazné podrobnosti k
poskytování MČDP:
-
K předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění poskytne
zaměstnavatel dezinfekční prostředky.
-
Zaměstnancům, kteří přicházejí do styku s látkami, jež mohou
způsobit podráždění pokožky nebo znečištění zaměstnance, poskytne zaměstnavatel
podle druhu látky:
Nařízení dále v příloze č. 4 uvádí:
-
příklady druhu prací z hlediska znečištění,
-
práce velmi nečistá (lakýrníci, obsluha a údržba zemních
strojů a strojních zařízení.),
-
práce nečistá (seřizovači, řidiči nákladních vozidel, montéři,
zedníci, řezníci atd.),
-
práce méně čistá (např. mistři, skladoví dělníci, řidiči
osobních vozidel, tesaři, úklid),
-
práce čistá (administrativa, dozor, měření, obchod, služby,
školství, věda, výzkum),
-
doporučená množství mycích a čisticích prostředků (gramy za měsíc)
+ 2 ručníky ročně:
-
práce velmi nečistá (mycí prostředek 200, čisticí pasta
900),
-
práce nečistá (mycí prostředek 100, čisticí pasta 600),
-
práce méně čistá (mycí prostředek 100, čistící pasta 300),
-
práce čistá (mycí prostředek 100).
NahoruNařízení vlády č. 361/2007 Sb.
Tímto nařízením upravuje Vláda ČR v rámci pověření daného ZP mj.:
-
hodnocení zdravotního rizika,
-
minimální rozsah opatření k ochraně zdraví zaměstnance,
-
podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků a
jejich údržby,
-
bližší podmínky poskytování ochranných nápojů,
-
bližší hygienické požadavky na pracoviště a pracovní
prostředí,
-
bližší požadavky na způsob organizace práce a pracovních
postupů,
-
bližší požadavky na práci se zobrazovacími jednotkami.
NahoruTeplo a chlad jako rizikové faktory
V nařízení nalezneme též rizikové faktory pracovních podmínek a
minimální opatření k ochraně zdraví zaměstnanců, kterými jsou mimo jiné:
-
zátěž teplem – dlouhodobě únosná zátěž teplem je limitovaná
množstvím vody ztracené při práci z organizmu potem a dýcháním, krátkodobě
únosná zátěž teplem je limitovaná množstvím akumulovaného tepla v organizmu,
jde tedy o značně odbornou záležitost;
-
zátěž chladem – únosné hodnoty i této zátěže jsou poměrně
náročným odborným úkolem, který se neobejde bez specialisty, jsou stanoveny s
ohledem na energetický výdej zaměstnance při dané práci a teplotu vzduchu
korigovanou podle rychlosti jeho proudění;
-
ochranné nápoje – chránící před zátěží teplem se poskytují
v množství odpovídajícím nejméně 70 % tekutin a minerálních látek ztracených z
organizmu za osmihodinovou směnu potem a dýcháním, ochranný nápoj chránící před
zátěží chladem se poskytuje teplý, v množství alespoň půl litru za
osmihodinovou směnu.
NahoruDaňové posouzení nápojů na pracovišti
Podle § 25 odst. 1 písm. zm) ZDP není
daňovým výdajem (nákladem): "hodnota nealkoholických nápojů poskytovaných jako
nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti“. Z
tohoto obecného pravidla existují tři výjimky:
-
ochranné nápoje poskytované zaměstnancům v souladu s § 8 a
přílohou č. 1 nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky
ochrany zdraví zaměstnanců při práci;
-
tyto zůstávají daňovým výdajem zaměstnavatele dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 1
ZDP,
-
pro zaměstnance nejde o předmět daně z příjmů podle § 6 odst. 7 písm. b)
ZDP,
-
díky tomu se hodnota nápoje nezahrnuje ani do pojistných
vyměřovacích základů;
-
pitná voda v množství postačujícím pro potřeby pití zaměstnanců a
zajištění předlékařské pomoci podle § 53 zmíněného nařízení vlády, tato je v
prakticky stejném odvodově výhodném režimu jako ochranné nápoje;
-
nutno ale doplnit, že pitnou vodu definuje § 3 odst. 1 zákona
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, jako veškerou vodu v původním
stavu nebo po úpravě, která je určena k pití, vaření, přípravě jídel a nápojů,
a to bez ohledu na její původ, skupenství a způsob dodávání (ve smyslu Směrnice
Rady 98/83/ES o jakosti vody určené pro lidskou spotřebu),
-
za pitnou vodu se nepovažuje přírodní léčivý zdroj,
přírodní minerální voda ani sycená voda (s bublinkami), voda ochucená, čaje
apod.; naopak (stolní) vodu v barelech a menších PET lahvích, stejně jako
klasickou vodu z vodovodního kohoutku lze považovat za pitnou vodu;
-
pokud zaměstnanci za poskytované nápoje něco zaměstnavateli platí
(např. 5 Kč za kávu, ledový čaj nebo ovocný nápoj), bude hodnota nápoje do výše
těchto příjmů daňově uznatelná s oporou ve starém známém ustanovení § 24 odst. 2 písm. zc) ZDP, a
současně v hrazené výši nepůjde o zdanitelný příjem zaměstnance.
Naproti tomu všechny ostatní případy poskytování nealkoholických
nápojů zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti (jako např. čaje, ovocné džusy,
limonády, minerálky, káva, horká čokoláda, nealkoholické pivo atd.) jsou pro
zaměstnavatele daňově neúčinné. Jejich spotřeba zaměstnanci na pracovišti je
ovšem plně osvobozena od daně z příjmů ze závislé činnosti [§ 6 odst. 9 písm. c) ZDP], tím pádem
nepodléhá ani pojistným odvodům.
Dodejme, že alkoholické nápoje na pracovišti nelze zaměstnancům
poskytovat vůbec, a to podle zákona č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně
před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými
látkami.
NahoruDalší požadavky
Nařízení obsahuje též mj. podrobně a složitě definované hygienické
požadavky, např.:
-
na teplotu na pracovišti,
-
na větrání pracovišť,
-
na osvětlení pracoviště,
-
na světlou výšku prostor určených pro práci,
-
na objemový prostor určený pro práci,
-
na rozměry podlahové plochy pro práci,
-
na rozměry pracovního místa,
-
na zobrazovací jednotky,
-
na zásobování vodou prostorů určených pro práci,
-
na sanitární a pomocná zařízení,
-
na pomocná zařízení
Podnikatel FO má jednoho zaměstnance a provozuje malou prodejnu
tabáku a novin. U prodejny má sociální zařízení, skládající se z WC a umývadla
s teplou a studenou vodou. Ve svém účetnictví měl mimo jiné jako náklad nákup
20 ks mýdla a 20 balíčků toaletního papíru po 4 ks. Vše bylo účtováno do
spotřeby (účet MD 501), dle inventurního soupisu vše v průběhu roku
spotřeboval. Jak plyne ze zadání, spotřeba je odpovídající velikosti prodejny a
počtu zaměstnanců a podnikatel nebude mít s daňovou uznatelností problém.
Jako daňový náklad se uznává výše, respektující zásadu přiměřenosti.
V tomto případě lze za přiměřené považovat např. 1 roli toaletního papíru a 1
ks mýdla měsíčně, příp. 2 ručníky ročně na osobu.
Podnikatel FO jako v předchozím zahrnul jako daňový náklad ve svém
účetnictví nákup 300 ks mýdla a 300 balíčků toaletního papíru po 4 ks. Dle
inventurního soupisu mu ke konci roku nic nezbylo. V tomto případě bude mít
podnikatel problémy obhájit před správcem daně, že uvedené MČDP použil na
dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, neboť v přepočtu na jeden
pracovní den vychází jedno mýdlo a 4 ks toaletního papíru.
Jak plyne z předchozího, je třeba zabývat se zásadou přiměřenosti.
NahoruCo patří mezi MČDP?
Za mycí prostředky se považují všechny prostředky, které splňují
základní požadavky očisty těla od škodlivin a jiných nečistot včetně prachu,
které působí na povrch těla a mohou vniknutím kůží do těla ohrozit zdravotní
stav zaměstnanců. Není-li kůže dostatečně chráněna, zvyšuje se možnost jejího
poškození. I když kožní choroby zpravidla nezpůsobují pracovní neschopnost,
významně zaměstnance obtěžují a snižují jejich výkonnost.
Nejčastějšími mycími prostředky jsou toaletní mýdla, čisticí pasty a
roztoky, jimiž se odstraňují vzniklé nečistoty a které nepoškozují a nedráždí
pokožku. Za nezbytnou součást mycích prostředků je nutno považovat i ručníky,
popřípadě i elektrické teplovzdušné osušovače rukou. Na některých provozech
může docházet k silnějšímu poškozování dutiny ústní a nosní (prašné prostředí,
chemické výpary aj.), jinde zase ve zvýšené míře trpí oči, případně jiné vnější
části organismu. V těchto případech lze docela dobře považovat za mycí
prostředky i přípravky, jimiž se dutiny či oči vyplachují, čímž se snižuje
negativní působení agresivních látek a prachu. Zaměstnancům, kteří na
pracovišti přicházejí do styku s látkami dráždícími pokožku (např. organická
rozpouštědla), po nichž se pokožka vysušuje a praská, je zapotřebí poskytnout v
rámci MČDP také regenerační výživné krémy a masti, které upravují odmaštěnou
pokožku. Někdy je dokonce potřeba zajistit ochranu pokožky již před zahájením
práce se škodlivinami. K tomuto účelu slouží masti, které po nanesení vytvoří
ochranný film; k jejich očištění po práci slouží snímací krémy apod.
Zmíněné nařízení vlády nestanovuje pro poskytování MČDP žádné pevně
dané limity, jde pouze o doporučení, takže břemeno rozhodování zůstává na
zaměstnavateli, resp. na jeho zaměstnancem pověřeným problematikou BOZP.
Zaměstnavatel musí posoudit a vyhodnotit rizika související s tím kterým druhem
práce. Vhodné bude rozpracování této problematiky do samostatné vnitropodnikové
směrnice, aby jednotlivým zaměstnancům byly předem známy jejich nároky i v této
oblasti.
A jak bylo výše uvedeno, není vyloučeno, aby poskytování MČDP nahradil
zaměstnavatel peněžitým příspěvkem zaměstnancům na jejich pořízení. Tuto
náhradu výdajů lze koncipovat buď jako úhradu zaměstnanci prokázaných nákupů
odpovídajících MČDP, což je ovšem administrativně náročné, anebo jako
neprokazovanou paušální náhradu podle průměrných cen.
NahoruKomu náleží MČDP
Rozhodně nelze doporučit neuvážené a plošné přidělování těchto
prostředků všem zaměstnancům bez rozdílu, kdy by například stavební dělníci
"fasovali“ stejné prostředky jako administrativní pracovníci a naopak. Poněvadž
se z valné části bude jednat o prostředky využitelné i v soukromí zaměstnanců,
zaměří se případná kontrola správce daně především na účelnost jejich
poskytování a na hodnověrné zdůvodnění jejich výše. V případě pochybností
(neobvykle a neadekvátně velká spotřeba čistidel) může správce daně až
reklasifikovat poskytnutí MČDP podle ZP na naturální složku mzdy, případně dary
zaměstnancům, s čímž jsou spojeny neblahé daňové následky.
Mycí, čisticí a dezinfekční prostředky je zaměstnavatel povinen
bezplatně…